11 oktober 2019

Nestlé boekt sterke progressie

Voedingsreus Nestlé boekt sterke progressie. De financiële markten zijn momenteel zeer volatiel. Dreiging van recessie, Brexit en de handelsoorlog bepalen het sentiment. Toch zal de extreem lage rente beleggers weer naar de beurzen toe drijven. Welke bedrijven komen nu in aanmerking als je als belegger wat meer stabiliteit wenst? Sommige wereldspelers lijken minder hinder te ondervinden van de onrust. Sterker nog, ze lijken een baken van rust te zijn.

Voedingsreus

Een van deze bedrijven is het Zwitserse Nestlé. Naar omzet gemeten is dit het grootste levensmiddelenconcern ter wereld. Met circa 335.000 medewerkers en 450 productielocaties is de voedingsreus actief in maar liefst 190 landen. Vanuit Zwitserland positioneert Nestlé zich als voedings, gezondheids- en wellnessbedrijf.

Waardering stevig

Het aandeel is – net als veel voedingsbedrijven in de sector – best aan de prijs. In termen van koers/winstverhouding betaal je 23,9 keer de jaarwinst van de onderneming. Het dividendrendement bedraagt 2,6%. Dat laatste is overigens gebruikelijk voor een bedrijf in de sector Voeding & Dranken. Wel belangrijk is dat ruim 17% van de omzet in kasstroom wordt omgezet. En dat is naar mijn idee juist de reden waarom dit aandeel in de schokgolven van de beurs keurig blijft liggen.

Sterke merken stuwen marge

Want kasstroom is uiteindelijk van groot belang voor de belegger. De bron van waar de kasstroom vandaan komt is daarom iets om zeker bij stil te staan. Nestlé koestert namelijk haar premium merken. De onderneming is sterk vertegenwoordigd op het gebied van frisdranken, koffie, water, melkproducten en ijs. Het bijzondere is dat het zich overal richt op het premiumsegment van de markt. Dit zijn producten waar de consument bereid is om meer voor te betalen. Een aantal van deze merken is: Perrier, S. Pellegrino, KitKat, Smarties, Nescafé, Nespresso, Buitoni, Nesquik, Lean Cuisine, Häagen-Dazs, Mövenpick, Felix en Purina. Dit resulteert in een hogere verdienste per verkocht product dan de concurrentie.

Aandeleninkoop

De premiummerken dragen bij aan een hogere marge. En dit zien we terug in de cijfers over de eerste zes maanden van 2019. Er was een stabiele omzetgroei van 3,6% (45,5 miljard Zwitserse franken). Het operationele resultaat nam, dankzij een hogere marge van 17,1%, met 10,1% toe tot 7,8 miljard Zwitserse Franken (CHF). Nestlé is bovendien bijna klaar met een fors aandelen-inkoopprogramma ter waarde van CHF 20 miljard. In 2019 zal dit voor het resterende bedrag van CHF 5,5 miljard worden afgerond. Het zal u niet verbazen dat Nestlé positief is over haar omzet- en winstontwikkeling. De marge wordt zelfs naar boven bijgesteld. Benieuwd naar andere bedrijven met sterke merken? Klik dan hier voor de MerkenTopSelectie!

Koopwaardig aandeel

Nestlé boekt sterke progressie en is een eersteklas naam met stabiele resultaten. Een leuk extraatje is dat het aandeel in  Zwitserse Franken noteert. Dit is juist een valuta die beleggers op dit moment gebruiken als veilige haven. Het aandeel is duidelijk minder gevoelig voor schommelingen op de aandelenmarkten. Groei van de omzet én een betere marge over de tweede helft van het jaar kan in combinatie met een inkoopprogramma de koers nog een extra zetje in de goede richting geven. Mooi om te zien is dat de strategie om zich te richten op de premium markt goed uitpakt. Kwaliteit komt immers altijd bovendrijven.

Update 19 oktober 2022

Nestlé verhoogt outlook van haar omzet voor heel 2022 na sterke cijfers. De Zwitserse voedselgigant is ook in staat haar prijzen te kunnen verhogen vanwege de inflatie. Nestlé verhoogde de prijzen met 7,5 procent. Voor heel 2022 een autonome groei van ongeveer 8 procent met een onderliggende marge van circa 17 procent.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog een vraag? Stel hem gerust.

Wilt u op de hoogte blijven?
Wij delen onze kennis graag! Schrijf u in.