19 december 2023
Met Meta mee naar nieuw internet
Update naar aanleiding van de cijferpublicatie van Meta op 1 februari 2024
- Dagelijks 3,19 miljard gebruikers
- Omzet stijgt met 25% en nettowinst verdrievoudigd
- Operationele marge 41%
- Verwachting omzetgroei voor het eerste kwartaal van 2024 25%
- Meta gaat dividend uitkeren van $0,50 per kwartaal
Twintig jaar na de oprichting telt Facebook meer dan 3 miljard actieve gebruikers. Voor Instagram en Whatsapp is dit ruim 2 miljard! Moederbedrijf Meta is het meest invloedrijke bedrijf dat we vandaag de dag kennen. Het heeft onze manier van communiceren en tijdverdrijf compleet veranderd.
Single of bezet
Twintig jaar geleden was er eens een eerstejaars Harvard-student die op het idee kwam om een platform te creëren met als doel om medestudenten met elkaar te verbinden. Op dat platform kon je je persoonlijke profiel samenstellen, vrienden toevoegen, aangeven of je single of bezet was en privéberichten sturen naar je vrienden. In 2021 veranderde Facebook haar naam naar Meta.
Moederbedrijf van social medianetwerken
Meta is het moederbedrijf van de social medianetwerken Facebook, Instagram, Whatsapp en Messenger. Daarnaast is Meta een technologiebedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van augmented reality (AR) en virtual reality (VR). AR is een technologie die digitale informatie in de echte wereld projecteert en VR een technologie die gebruikers in een virtuele wereld onderdompelt.
Schat aan data
Wat maakt Meta uniek? Meta heeft zo’n 3 miljard dagelijkse gebruikers. De wereldwijde schat aan data die hiermee wordt verzameld wordt door bedrijven gebruikt om op hun doelgroep gerichte advertenties te plaatsen. Ruim 10 miljoen adverteerders besteden gemiddeld 11.000 euro per jaar aan advertenties op de verschillende platformen. De omzet uit advertenties is dan ook goed voor 98% van de omzet. De overige 2% komt uit het VR/AR segment.
Hoge winstgevendheid
Met Facebook en Instagram is Meta het grootste platform en daardoor de meest aantrekkelijke plek voor bedrijven om te adverteren. En Meta heeft, door de jarenlange technologische voorsprong, het meest geavanceerde advertentienetwerk opgebouwd. Deze voorsprong zorgt ervoor dat Meta veel winstgevender is dan concurrenten zoals Snap. De concurrentie heeft over het algemeen hogere kosten waardoor ze een veel lagere brutomarge hebben. Zo heeft Meta een brutomarge van 79% en Snap 57%.
Nooit een euro
Meta heeft haar imperium de afgelopen jaren verder uitgebreid. Het grootste deel van de wereldbevolking maakt gebruikt van Meta’s platformen. Meta is groot geworden door haar advertentiemodel, maar daarmee is het bedrijf ook afhankelijk van bedrijven als Apple. Meta is alleen te downloaden in de welbekende appstores. Apple heeft echter nooit een euro verdiend aan het succes van Facebook, Instagram en Whatsapp. Om deze reden probeert Apple het Meta zo lastig mogelijk te maken.
Perfect Storm
Zo heeft Apple vorig jaar een IOS update gedaan waarmee gebruikers zelf kunnen beslissen of ze willen dat apps hun gegevens kunnen tracken of niet. Deze nieuwe spelregels van Apple in combinatie met een zwakke advertentiemarkt, hevige verliezen in AR&VR én hevige concurrentie van TikTok zorgden voor een ‘perfect storm’ voor Meta. Alles zat tegen en dat leidde tot een halvering van de winst. Het aandeel maakte een duikvlucht van 70%.
Stevig herstel
In 2022 heeft Meta een aantal ingrijpende kostenbesparende maatregelen getroffen, waaronder het ontslag van zo’n 6% van het totale werknemersbestand (21.000 werknemers). Ook werd de ontwikkeling van nieuwe AR en VR hardware uitgesteld en werden de marketinguitgaven verlaagd. Deze acties hebben een besparing van 10 miljard dollar opgeleverd. Dit luidde een stevig herstel in.
Hoofdrol
Metaverse werd in 2021 geïntroduceerd. Tot dit jaar waren wij nog niet overtuigd dat Metaverse geld zou gaan opleveren. Er werden jaarlijks miljarden geïnvesteerd in iets wat over 10 jaar misschien een succes zou kunnen worden.
Door de opkomst van AI heeft Meta het afgelopen jaar de focus weer kunnen leggen op het verbeteren van de bestaande producten. Zoals gezegd, heeft Meta een van de grootste datasets ter wereld en daarmee zal Meta de komende jaren zeker een hoofdrol spelen in de ontwikkelingen rondom AI. Meta heeft AI snel weten te implementeren in de huidige producten en in de nieuwe AR/VR producten. Dat heeft dan ook onze mening over Meta doen draaien.
Met de huidige ontwikkelingen rondom AI lijkt het steeds realistischer dat we over een aantal jaar de werklaptop vervangen voor een VR Headset en met een AR bril op ons hoofd rondlopen als vervanging voor de smartphone. Tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van Meta zijn verschillende nieuwe producten gelanceerd, waaronder de vernieuwde Rayban Smartglasses. Deze modieuze bril heeft alle basisfuncties van een smartphone. Je kunt ermee bellen, muziek luisteren, foto’s maken en zelfs live gaan op Instagram. Het enige verschil is dat je de bril bestuurt met spraak. Misschien is dit wel de uitvinding waar Steve Jobs het in 2005 al over had.
IPhone moment
Deze ontwikkeling in twee jaar tijd geeft aan tot welke innovatie een bedrijf als Meta in staat is. Het is namelijk niet de eerste keer dat Meta communicatie heeft veranderd. Mark Zuckerberg, de visionaire CEO, voelt de hete adem van grote concurrenten als Apple en opkomende concurrenten als TikTok in de nek. Hij is genoodzaakt om het businessmodel aan te passen. Meta zal moeten zorgen dat het zelf het ecosysteem in handen krijgt zodat het geen last meer heeft van Apple. Wordt dit een IPhone moment? De race naar een nieuwe vorm van communicatie zal gereden worden tussen deze twee giganten.
Waardering
Door de betere economische vooruitzichten en de opkomst van AI, heeft het aandeel Meta een enorme koerssprong van zo’n 170% gemaakt. En wij zien nog steeds kansen in het bedrijf voor de komende jaren. Volgens onze Discounted Cashhflow-waardering (DCF) is Meta op 330 dollar per aandeel juist gewaardeerd. Op basis van koers-winstverhoudingen verwachten wij een koers van 378 dollar voor eind 2024. Het gemiddeld koersdoel van analisten ligt op 380 dollar. Dat is vanaf de huidige koers zo’n 10% hoger.
Innovatief DNA
Bij Bustelberg is de visie op Meta bijgesteld. Het aanpassingsvermogen om de afhankelijkheid van grote concurrenten te omzeilen is een belangrijke asset die wij zoeken in bedrijven. Deze ondernemingen zijn namelijk continu bezig met het versterken en verdedigen van hun competitief voordeel. Die eigenschappen zijn uniek en onderscheiden de beste bedrijven van gewoon goede bedrijven. Dit type ondernemingen bezit een innovatief DNA. Dat is een reden om dit op te nemen in de beleggingsportefeuille.