28 oktober 2022
Megatrend elektrificatie
De wereldwijde markt voor elektrische auto’s zal tussen nu en 2028 stijgen van 20 miljard dollar naar 95 miljard dollar. Voor de belegger lijkt de megatrend elektrificatie een zekerheid te worden. Wie zijn de spelers? Wat kan een belegger hiermee?
Uitbreiding van productiecapaciteit
Het Chinese Calb projecteert een grote toename van de batterijmarkt in China in 2024. De onderneming is op 6 oktober naar de beurs van Hong Kong gegaan en haalde 1,3 miljard dollar op. Topman Liu is van plan om de opbrengst van de beursgang te besteden aan uitbreiding van productiecapaciteit en investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D).
Enorme marktpotentie
Het tijdstip van de beursgang had beter gekund. Het sentiment is momenteel niet om over naar huis te schrijven. Deze snelle beursgang toont misschien wel aan hoe groot de noodzaak is voor bedrijven om in te spelen op de enorme marktpotentie en de haast die geboden is bij het ophalen van fondsen.
Ook superbelegger Warren Buffet
Calb heeft nu nog een marktaandeel van 4% maar de onderneming wil binnen vijf jaar in de top drie komen van batterijmakers. Daarvoor zullen ze eerst spelers als LG Energy (14%), Build Your Dream (BYD, 12%), Panasonic (10%) en SK On (7%) moeten verslaan. BYD is een interessante speler omdat zij naast batterijen ook auto’s maken én omdat superbelegger Warren Buffet een belang in de onderneming heeft.
Niet heel makkelijk
Hoe zeker de trend ook lijkt, beleggen in de elektrificatie van ons wagenpark is niet heel makkelijk. Ten eerste zijn niet alle ondernemingen beursgenoteerd. Ten tweede zijn er veel jonge bedrijven zoals Fastned die nog opgehangen zijn aan vreemd vermogen. Ten derde zullen succesvolle bedrijven nog een aantal keren hun hand moeten gaan ophouden bij aandeelhouders om de snelle groei te kunnen financieren. Voorbeelden hiervan zijn Ebusco en Alfen. En tot slot is er een groot aantal bedrijven dat gedeeltelijk actief is in de markt voor elektrische batterijen.
Vooral China een grote speler
Wie naar de wereld van batterijen kijkt, ziet dat vooral China een grote speler is geworden. Marktleider in elektrische batterijen is het in 2011 opgerichte Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL). CATL is gespecialiseerd in de productie van lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen en energieopslagsystemen, evenals batterijbeheersystemen. Er werken zo’n 85.000 mensen en de onderneming heeft een dochterbedrijf in Canada. Een derde van de batterijen die in de wereld in omloop zijn, komen van CATL. Zij levert onder andere aan BMW, Honda, Peugot, Volkswagen en Tesla. Het marktaandeel bedraagt momenteel 34%. Ook in China staat de verduurzaming van het wagenpark hoog op de agenda en dat zien we aan de groeicijfers van CATL.
Een blijvertje
De batterijtechnologie voor auto’s lijkt een blijvertje. Ook grote automerken als General Motors, BMW en Audi hebben al aangegeven dat conventionele auto’s in de toekomst niet meer worden geproduceerd. Dat biedt kansen. Zeker met zoveel power vanuit de industrie is het voor een belegger zaak om snel positie te nemen in deze groeimarkt.
Geloof in megatrend?
Wie gelooft in de megatrend van elektrificatie kan ten eerste kiezen voor een gespecialiseerde onderneming met marktleiderschap. Als tweede kun je gaan voor een belegging in bedrijven die het meest veelbelovend zijn omdat zij over een bijzondere technologie beschikken. Wie deze keuze moeilijk vindt, kan als derde mogelijkheid terecht bij meer gespreide beleggingen zoals de Wisdom Tree Battery Solutions Ucits ETF. Deze wordt ook wel Volt genoemd. De Volt-tracker belegt in zo’n 95 bedrijven die volledig of gedeeltelijk betrokken zijn bij de elektrificatie van het wagenpark.