4 maart 2024

Marktleider in de creatieve software-industrie

Portable Document Format, kortweg ‘pdf’. Het bestaat al sinds 1993 en is niet meer uit ons dagelijks leven te denken. Wie kent het niet? Adobe is inmiddels een van de meest toonaangevende softwarebedrijven dat zich ook richt op de creatieve en digitale marketingindustrie. Sinds kort is Adobe ook bezig om kunstmatige intelligentie (AI) te integreren in haar productenscala. Is dit een bedreiging of een kans?

Voor Bustelberg is Adobe één van die kwaliteitsondernemingen die je graag voor een langere periode in je portefeuille hebt. Een langjarig trackrecord van uitmuntende prestaties, een sterk management en een duurzaam competitief model in een aantrekkelijke groeimarkt. Bovendien is Adobe met haar softwareproducten een absolute marktleider de (digitale) marketingindustrie.

Geen vuiltje aan de lucht

Als we naar de prestaties kijken, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Adobe maakte recent haar cijfers over het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2023 bekend. De softwaregigant overtrof de verwachtingen van analisten. De omzet steeg met 12% ten opzichte van vorig jaar tot 4,43 miljard Amerikaanse dollar. De winst per aandeel nam met 18% toe. Niet vreemd dat het digitale mediasegment van Adobe (Creative Cloud en Document Cloud) goed was voor het grootste deel van de omzet. Dit onderdeel groeide met 15%.

Positieve outlook

Ook voor komend kwartaal gaf Adobe een positieve outlook af. Het verwacht een omzet tussen 4,53 miljard en 4,61 miljard dollar. Wij voorzien een positieve toekomst voor Adobe door hun sterke marktpositie in het creatieve software segment en verwachten dat Adobe bovendien zal profiteren van de ontwikkelingen rondom AI.

Focus op innovatie

De aanhoudende focus op innovatie is een van de belangrijke kenmerken van Adobe. Dit mag het management worden aangerekend, want de onderneming heeft hiermee een sterke reputatie opgebouwd. Innovatie zorgt voortdurend voor nieuwe tools en functies voor de gebruikers.
De onderneming is zeer actief met investeringen in groei en innovatie. Adobe heeft inmiddels haar producten gerangschikt in een aantal digitale cloudplatforms. In iedere omgeving biedt het haar gebruikers een breed scala aan softwareproducten die verschillende behoeften in de creatieve en digitale marketingindustrie kunnen oplossen.

Integratie van Cloud en mobiele technologieën

Momenteel tracht de onderneming in te spelen op groeiende behoefte aan online producten voor mobiele technologieën. De nadruk ligt op Cloud en Mobile. Zo biedt Adobe diensten aan die via de Cloud vanaf verschillende apparaten kunnen worden afgenomen. Al deze competitieve voordelen helpen Adobe om haar positie als toonaangevend softwarebedrijf te behouden en haar concurrentievoordeel te vergroten.

Adobe speelt ook in op de vele ontwikkelingen rondom AI. Ze testen bijvoorbeeld een nieuw product genaamd Adobe Firefly. Deze AI-gestuurde software moet gebruikers helpen om AI toe te passen in de huidige Adobe producten. Zie hier de introductievideo van Adobe Firefly.

Marktleider met sterke competitieve voordelen

Adobe is een marktleider met sterke competitieve voordelen. De marktomvang biedt perspectief op groei. Daarnaast is het niet onbelangrijk om te weten dat Adobe door haar productverbeteringen in staat is haar prijzen te verhogen. De belegger betaalt wel een prijs voor deze kwaliteitsonderneming. De gemiddelde koers-winstverhouding ligt voor Adobe op 48. De huidige koersdoelen van analisten liggen gemiddeld op 658 Amerikaanse dollar. Dat is vanaf de huidige koers zo’n 16,3% hoger.

Volgens onze waarderingsmethode (discounted cash flow) is Adobe momenteel goed gewaardeerd. Met onze berekeningen komen wij uit op een fair value van 508 dollar per aandeel. Dit is de intrinsieke waarde. Nu de koers wat is gedaald, gaan we voorzichtig starten met het opbouwen van posities in dit aandeel.

 

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog een vraag? Stel hem gerust.

Wilt u op de hoogte blijven?
Wij delen onze kennis graag! Schrijf u in.