7 juni 2024
Credit cards blijken een ‘gouden’ belegging
Beleggen in financiĆ«le waarden is een weg bezaaid met hobbels. De banken en verzekeraars brengen bij veel ervaren beleggers veel positieve, maar zeker ook negatieve herinneringen naar boven. Genoeg reden om eens over de schutting te kijken. Wat blijkt: beleggen in credit cards blijken een ‘gouden’ belegging.
Grillen van de markt
Financials staan bekend om hun hoge dividendrendement. Dat is een prettige bijkomstigheid voor beleggers die inkomsten nodig hebben. Nu de rente op obligaties sterk is gestegen, is de noodzaak minder groot om in financials te beleggen. Zeker als we weten dat de koersen van banken en verzekeraars ook onderhevig zijn aan de grillen van de markt. De belegger heeft vanuit dat oogpunt een ruime keuze uit bedrijven die ook actief zijn in de financiƫle sector, maar die een veel minder cyclisch karakter hebben.
Sterke prestaties
Niet voor niets zien we daarom sterke prestaties op de beurs van bedrijven die credit cards verkopen. Deze ondernemingen weten jaar in jaar uit sterk te presteren. Misschien is het daarom logisch dat je een behoorlijke prijs betaalt voor dergelijke aandelen. Wij bestempelen dit als kwaliteit. En voor kwaliteit is een belegger in de regel bereid om meer te betalen. Let wel;Ā de gemiddelde Amerikaan heeft 4 credit cards!
Kwaliteit klinkt als een klok
Kwaliteit klinkt als een klok, maar de belegger dient dit wel te definiĆ«ren. Hoe vind je de best presterende bedrijven? Hoe kom je uit bij Mastercard, Visa en American Express? Jaar in jaar uit weten deze ondernemingen te excelleren als het gaat om resultaat, omzet- en winstgroei, rendement op het geĆÆnvesteerd vermogen en vrije kasstroom. Vooral de kunst van het leveren van sterke prestaties over meerdere jaren achter elkaar is iets unieks.
Marktleiders van de wereld
Het zijn ook bedrijven waarbij de klant niet snel geneigd is om over te stappen. We spreken van de marktleiders van de wereld. Ze hebben veel verschillende inkomstenbronnen en kennen vanwege hun bedrijfsactiviteiten veel minder risico dan bijvoorbeeld banken. Zo is Visa met ruim 57% marktaandeel wereldwijd de grootste en Mastercard heeft 38% van de markt in handen. Het kleinere American Express kent een bescheiden positie van 2%. Zij voeren wel hogere marges en kennen een iets andere structuur.
Ook weerstand
Het is niet alleen maar positief. Vooral in de Verenigde Staten is er ook weerstand op de marktposities van deze ondernemingen. Mastercard en Visa hebben een soort van duopolie (twee marktspelers met een vast concurrentievoordeel) in de betalingsmarkt. Zij zijn als het ware de tolhuisjes van de financiƫle transacties in de wereld. Daarnaast is er binnen de maatschappij weerstand aan het ontstaan over de hoge rente die zij rekenen bij debet standen. Als we weten dat vooral de Amerikaanse consument op krediet leeft en 4 credit cards heeft, dan is dat zeker iets om in de gaten te houden.
Welkome aanvulling
De credit card maatschappijen zijn een welkome aanvulling in de beleggingsportefeuille. Bij Bustelberg vinden wij vooral de minder grote beweeglijkheid prettig voor de belegger. Daarbij kennen deze ondernemingen een sterk track record op het gebied van omzetgroei, ze realiseren gezonde operationele marges en maken genoeg winst voor een prettig aandeelhouderschap. Hiermee doelen we op het gegeven dat deze ondernemingen een sterk groeiend dividendbeleid hanteren. De dividenden zijn in absolute percentages misschien een stuk lager dan bij veel banken en verzekeraars, maar uiteindelijk maak je meer rendement met een bedrijf dat in staat is te groeien. Wij hebben de voorkeur voor een bedrijf dat jaarlijks groeit en over de groei nog eens een groeiend dividendbeleid hanteert.