6 november 2023
Fast Food Dining verduurzaamt met de culinaire speler Chipotle
. Chipotle Mexican Grill één van de snelst groeiende ketens ter wereld.
. Een duurzaam en gezond alternatief in de wereld van fast food dining.
. Totale omzet steeg met 11.3% naar $2.5 miljard.
. De operationele marge per restaurant kwam uit op 26.3%.
In Nederland kunnen we er nog niet van genieten, maar het Amerikaanse Chipotle Mexican Grill (Chipotle) is een van de snelst groeiende restaurantketens ter wereld. Het bedrijf veroorzaakt een ware trendomslag. Want fast food dining verduurzaamt met de speler Chipotle. Dit levert de belegger ook duidelijk geen windeieren. Waarom is Chipotle een aantrekkelijke belegging?
Wat maakt Chipotle uniek?
Het aandeel Chipotle Mexican Grill (CMG) presteert duidelijk beter dan Macdonalds en Yum Brands. Yum Brands is de moeder van bekende ketens als KFC, Pizza Hut en Taco Bell. Chipotle, de Amerikaanse keten van fast-casual restaurants die gespecialiseerd in bowls, taco’s en burrito’s werd in 1993 opgericht door Steve Ells in Denver, Colorado. De toegevoegde waarde van Chipotle is gebaseerd op de volgende kernprincipes en elementen die klanten aanspreken; verse en kwalitatief hoogwaardige ingrediënten of ‘Food with Integrity’; fast-casual dining; merkbeleving en digitalisering en innovatie. We lichten deze verschillende onderdelen één voor één uit.
Verse en kwalitatief hoogwaardige ingrediënten
Chipotle staat bekend om de verse, hoogwaardige ingrediënten. Ze streven naar een verantwoorde inkoop van voedsel. Ze zetten zich in voor duurzaamheid met biologische producten en natuurlijk geteelde vleessoorten zonder antibiotica en groeihormonen. Deze focus op kwaliteit en gezonde voeding is een belangrijk onderdeel van hun waardepropositie. In 2001 is daarom de slogan ‘Food with Integrity’ bedacht.
Fast-casual dining
Chipotle hanteert een fast-casual bedieningsmodel, wat betekent dat klanten snel bediend worden. Chipotle is aantrekkelijk voor mensen die op zoek zijn naar een snelle maaltijd zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Daarnaast biedt Chipotle klanten de mogelijkheid om hun maaltijden aan te passen aan hun individuele smaakvoorkeuren. Klanten kunnen kiezen uit diverse gerechten, zoals burrito’s, burrito-bowls, taco’s en salades en vervolgens zelf hun ingrediënten selecteren. Dit geeft klanten de controle en maakt het mogelijk om maaltijden te personaliseren.
De combinatie van deze elementen maakt Chipotle aantrekkelijk voor klanten die op zoek zijn naar smakelijke, aanpasbare, kwalitatieve en snel geserveerde Mexicaanse gerechten met aandacht voor duurzaamheid en ethische voedselpraktijken.
Merkbeleving
Chipotle heeft een sterke merkidentiteit opgebouwd met een nadruk op kwaliteit, smaak en transparantie. Ze hebben verschillende marketingcampagnes gelanceerd om hun merk te versterken en een gemeenschapsgevoel te bevorderen. Klanten kunnen ook gebruik maken van het Chipotle Rewards programma om punten te sparen die recht geven op een gratis maaltijd. Het loyaliteitsprogramma heeft zo’n 35 miljoen gebruikers. De waardvolle data worden gebruikt om de klantervaring te optimaliseren. Zo wordt er gebruikt gemaakt van persoonlijke aanbiedingen en het verbeteren van de menu’s, service en marketing. Deze data worden niet gedeeld met derden.
Digitalisering en innovatie
Chipotle heeft een mobiele app en een website waarmee klanten online kunnen bestellen, betalen en hun bestellingen kunnen volgen. Afgelopen kwartaal waren online bestellingen goed voor 38% van de omzet. Voor de coronapandemie was dit zo’n 15%.
Efficiëntie en Automatisering
Chipotle maakt gebruik van robots om een aantal taken in de keuken te automatiseren en de bestellingen sneller en nauwkeuriger te kunnen maken. Enkele voorbeelden:
Autocado is een machine die avocado’s schilt en snijdt voordat ze met de hand worden geprakt voor guacamole. Autocado is ontwikkeld door Vebu, een bedrijf waarin Chipotle heeft geïnvesteerd. Het zal meer dan een jaar duren om dit uit rollen, maar de leverancier kan op het moment van akkoord voor alle vestigingen de machines maken.
Ook test Chipotle een robotsysteem dat salades en bowls maakt volgens de specificaties van de klant. Dit systeem is ontwikkeld door Hyphen, ook een bedrijf waarin Chipotle heeft geïnvesteerd. Het uitrollen kost de onderneming zo’n 12 tot 18 maanden.
De topman van Chipotle, Brian Niccol, verwoordde de concurrentiepositie van Chipotle onlangs als volgt: ‘’our culinary, using the highest quality ingredients and classic cooking techniques, make our food delicious. Our customization, convenience and speed are differentiators and our value is simply tremendous. This has resulted in an industry-leading brand with industry-leading economics and we still have a long runway for growth. We are well positioned to win today, while we grow our future over the next 30 years’’.
Hoe ziet de toekomst van Chipotle eruit?
Chipotle heeft onlangs haar 3.000ste vestiging geopend en wil uitbreiden tot minstens 7.000 restaurants in Noord-Amerika. Het eerdere doel was 6.000 locaties. Het bedrijf wil ongeveer 200 nieuwe restaurants per jaar openen en heeft daarnaast plannen om uit te breiden naar Canada, Saudi-Arabië en West-Europa. Chipotle blijft innovatief en continu investeren in nieuwe technologieën om de productieprocessen efficiënter in te richten en de klantbeleving te verbeteren. Dat is ook wat ons aanspreekt aan deze onderneming. Ze zijn in staat om in een zeer competitieve omgeving met grote en machtige spelers een duurzaam en vernieuwend product te leveren dat klanten aanspreekt. Fast Food Dining verduurzaamt met de culinaire speler Chipotle. Dat is volgens ons ook een van de voornaamste redenen dat het marktaandeel in rap tempo toeneemt.
Hoe staat het met de waardering?
Chipotle is sinds de beursintroductie in 2006 een hoog gewaardeerd (duur) aandeel geweest. De gemiddelde koerswinstverhouding was over de afgelopen vijf jaar maar liefst 75, zie de tabel hieronder. Destijds was dat voor Bustelberg een van de redenen om dit aandeel van de hand te doen.
Op dit moment betaal je 48 keer de winst. Echter, als we kijken naar de koerswinstverhouding over de verwachte winst van 2024, dan betaalt de belegger maar 38 keer de winst.
Het is kenmerkend voor dit soort fundamenteel sterke bedrijven dat ze over het algemeen met een extra premie verhandeld worden vanwege de hoge winstgroei die in de toekomst wordt verwacht.
Sterke fundamentele kwaliteiten
De fair value voor Chipotle komt op 1.832 dollar per aandeel volgens onze berekening op DCF-basis (contante waarde van de kasstroom). De huidige koers van het aandeel ligt op 2.035 dollar (november 2023). In dit geval zijn wij bereid om voor kwaliteit te betalen. De sterke fundamentele kwaliteiten van de ondernemingen geven ons genoeg reden om een voorzichtig belang te nemen in dit aandeel. We nemen een kleine positie in en hebben de intentie om de positie uit te breiden wanneer de koers dichter bij de fair value komt.
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 V | 2024 V |
---|---|---|---|---|
Omzet | $7,55 Miljard | $8,63 miljard | $ 9,84 miljard | $ 11,15 miljard |
Omzetgroei | 26,11% | 14,44% | 13,93% | 13,34% |
Winst | $652,98 miljoen | € 899,10 miljoen | € 1,22 miljard | $ 1,45 miljard |
Winst per aandeel | $ 22,90 | $ 32,04 | $44,06 | $ 53,02 |
Kasstroom per aandeel | $ 44,97 | $ 47,15 | $63,53 | $ 70,19 |
Boekwaarde per aandeel | $ 81,82 | $ 85,71 | $109,39 | $ 129,56 |
Dividend per aandeel | – | – | – | – |
Dividendrendement | – | – | – | – |
Koerswinstverhouding | 76,33 | 43,31 | 46,19 | 38,39 |
ROE | 33,57 | 39,43 | 44,95 | 43,99 |
ROCE | 19,77 | 19,77 | 45,10 | 46,30 |